Novi Zagreb - Mnogo sam pročitao,
čuo, vidio, razgovarao s poduzetnicima. Svatko od nas se vjerojatno susreo s
“biznisom”. I uvijek se vraćam na jedan zaključak. Najvažniji element biznisa
je čovjek. Čovjek je zaista centar svega. Čovjek je cjelina tijela, duha i uma.
Nema toga što njegov um ne može smisliti, razum je taj koji mu daje prednost.
Koliko god mislili da
ništa ne ide bez kapitala, opreme, zgrade, uređaja, strojeva, uvijek na kraju
spoznamo da čovjek određuje kombinaciju svih tih elemenata i tek to daje
rezultate. Čovjek smišlja recept, pripravlja
kolač i na kraju ga jede, s užitkom ili s gorčinom. I naravno važan je odnos
čovjeka prema drugom čovjeku, poduzetnika prema drugom poduzetniku,… i još
mnogo elemenata.
A da bi čovjek dobro
vodio svoj posao mora biti profesionalac u svim područjima i imati
profesionalce u svom timu. Profesionalno raditi svoj posao znači potpuno mu se
posvetiti, za uspješnog poduzetnika ponekad nema radnog vremena. Sposoban i
stručan (ili imati stručne suradnike) poduzetnik bit će uspješan. Usmjerite se
na bitne ciljeve poslovanja, zaboravite sitne privatne interese i osobne
probleme. Nikada ne prenosite svoje osobne probleme (supruga, djeca, vlastita
nezadovoljstva,...) na posao. Za to nisu krivi suradnici, radnici i poslovni
partneri.
No je li dovoljno imati
samo profesionalno znanje, biti stručan? Ne, to je jedan dio mozaika koji čini
uspješnog poduzetnika. Važno je i biti čovjek koji ne gleda samo svoje
interese. Ne možete poći od toga da vaših 10 kuna vrijedi više od bilo čijih 10
kuna. Onda nešto ne štima kod vas, ne kod drugih. Cijeniti samo sebe i svoj rad
nije dobro. Zamislite se nas sobom ako gledate kako ćete izvući što više za
sebe, a drugima što ostane. I to govori o vama. Tada sva profesionalna znanja u
poslu padaju u vodu. Možda ćete biti uspješni, materijalno. Ali se zapitajte
što to u vama čuči kao čovjeku.
Nažalost, sve više
susrećem poduzetnike koji za cilj imaju samo svoj interes. Drugi su manje
vrijedni, moj proizvod je odličan, moja cijena je najbolja, važnija od ostalih,
moj rad je stručan, moja potraživanja su najvažnija,… I kada takve zapitam
možemo li surađivati na obostrano zadovoljstvo i interese kažu: DA. A onda već
slijedeći potez kaže da ne misle tako. Jer ipak ste vi i vaš proizvod
najvažniji i imate samo jedan cilj: kako prodati svoj proizvod ili uslugu.
Obično takve osobe kažu: vaši mi proizvodi ili usluge u ovom trenutku ne
trebaju, razmislit ću pa ću vam se javiti. Poslije toga slijedi šutnja, ne
javljanje na telefon, ne odgovaranje na mailove i ponude,… pa čak ste spremni
primati nečije proizvode ili usluge bez da se pitate treba li ih platiti.
I na kraju se uvijek
iznenadim kada mi takve osobe kažu: pa mi nismo rekli da to želimo kupiti, niti
smo dali narudžbu. To što je neku vrijednost dobio kod ovakvih osoba nije
važno. Skupljam primjere na časopisu koji izdajemo i plaćanje godišnje
pretplate (koja je uzgred rečeno zaista simbolična). Čudnih poslovnih poteza
smo doživjeli. Primati časopis mjesecima, obećavati plaćanje svaki tjedan, a
onda „bježati“ u najmanju ruku je nepristojno. Kao što nije pristojno da ih
sada prozovem imenom i prezimenom. Možda će mi jednog dana činiti zadovoljstvo
kada kroz različite tipove poduzetnika pokažem odnos koji imaju prema drugim
poduzetnicima. Za sada ću ipak ostati pristojan.
Postavite pitanje, vezano uz poduzetništvo, na koja bi rado htjeli dobiti konkretne odgovore. Neke od autora najzanimljivijih upita, očekuje godišnja pretplata našeg poslovnog mjesečnika -
Postavite pitanje, vezano uz poduzetništvo, na koja bi rado htjeli dobiti konkretne odgovore. Neke od autora najzanimljivijih upita, očekuje godišnja pretplata našeg poslovnog mjesečnika -
Nema komentara:
Objavi komentar