Novi Zagreb - U svojoj višegodišnjoj praksi
primjećujem da sve više roditelja ima pitanja u svezi svoje djece...da li su
razmažena,svojeglava ili postoji problematika...da bi razjasnili i pomogli
mnogim roditeljima koji su u dilemama,ukratko ćemo vam iznijeti važne činjenice.
Stoga, krenimo sa upoznavanjem senzorne integracije...
Senzorna integracija je najvažniji tip senzorne obrade. Pomoću nje naš
mozak stvara adekvatnu reakciju tijela, u svrhu poboljšanja percepcije,
osjećaja i mišljenja. Naš mozak,svaki podražaj sprema u obliku podražaja
u djeliće vrlo organiziranih "ladica" . Svaki je osjet svojevrstan
oblik informacije,no to se u nama dešava automatski, bez razmišljanja.
Npr.probudimo se ujutro,operemo zube,obučemo se,osjećamo svoju odjeću na
sebi,osjećamo hladoću ili toplinu...,no kod djece s poremećajem senzorne
integracije,to baš nije tako.
Senzorna integracija započinje vrlo rano, još u majčinom trbuhu i nastavlja
se razvijati i dalje, nakon poroda. Ona nam daje mogućnost da možemo
puzati,igrati se,hvatati igračake/stvari. Dijete u periodu od treće do sedme
godine polako postaje senzomotorički zrela osoba. Tih prvih 7 godina naziva se
razdobljem senzomotoričkog razvoja,te tada postupno, socijalni i mentalni
odgovori, kroz igru i zabavu, prevladaju neke senzomotoričke aktivnosti.
* Važno je da roditelji,odgajatelji, učitelji i druge osobe koje rade sa
djecom na vrijeme prepoznaju poremećaj senzorne integracije, kako bi uvidjeli
koje smetnje poremećaj ostavlja na dijete, kako bi se pravovremeno napravili
adekvatni individualni program za svako dijete.
- Pojačana osjetljivost na svjetlost, boje,pokrete, zvukove,...
- Smanjena osjetljivost: visoka tolerancija boli, voli začinjena jela i sl.
- Neprekidno u pokretu ili pak brzo umaranje i potreba za snom
- Problemi koordinacije, zaostajanje s prvim koracima, često spoticanje,....
- Zaostajanje u govorno-jezičnom razvoju
- Razdražljivost
- Uzroci senzorne integracije:
- genetski
- prenatalni (alkohol, droga)
- prerano rođenje
- traume mozga
- postnatalni
- manjak senzoričkih stimulansa
- manjak uobičajenih senzoričkih stimulansa nakon rođenja
- promjena načina igre
- ostali nepoznati uzroci
Ako mozak ne prerađuje osjete iz okoline dobro , ne može ni upravljati
ponašanjem,te tu dolazimo do onog "teško odgojivog" li
“svojeglavog” djeteta. Tako možete čuti od djeteta da ga "bole
hlače/haljina", "boli majica",... i ono to zaista tako i osjeća.
Što se tiče prehrane,ono može jesti svega par namirnica i to ne svakodnevno.
Možda se ne voli maziti jer joj dodiri smetaju, ali zato voli roditeljsku
blizinu i razgovore.
Svijet osjećaju i “vide” na jedan svoj specifičan način...on je njima
jedna neorganizirana buka, gužva..Sve im je nepredvidivo, opasno, zato su ta
djeca zbunjena i razdražljiva.
Kod ove djece su prisutni i poremećaji koordinacije pokreta: zaostajanje u
hodanju, problem sa penjanjem (npr.uz stepenice), poremećaj ravnoteže, dijete
se često spotiče i pada (tjelesna nespretnost). Javljaju se smetnje u razvoju
sposobnosti govora ili jezika. Problemi sa pažnjom i
samokontrolom, npr. buka iz pozadine ili vizualni podražaji ih ometaju, javlja
se strah od visine. Djeca s poremećajem SI često su vrlo zbunjena, uznemirena
ili razdražljiva.
Ako je dijete izloženo nekoj situaciji koja je za njega u tom trenutku
stresna (promjena školskog rasporeda, promjena dnevne rutine ili nekog plana,
ako ne može da dobije omiljenu šalicu) ono može odreagirati veoma burno, može
dobiti napade bijesa, zaključavati se. Ovo je problem koji usporava djecu u
učenju ili kao što je navedeno uzrokuje problem u ponašanju, a pri tom često su
ovo prosječno ili nadprosječno inteligentna djeca.
Često se javlja sa ADHD-om, autističnim poremećajem, cerebralnom paralizom,
zakašnjelim razvojem govora, smetnjama u učenju ali se javlja i kod
osoba koje nemaju nikakvih drugih poteškoća i prosječnih su intelektualnih
sposobnosti.
Simptomi senzorne integracije:
- Neadekvatno reagiranje na novonastalu situaciju(ukoliko se rutina promijeni)-potreba za rutinom
- Pojačana osjetljivost na svjetlost, boje,pokrete, zvukove,...
- Smanjena osjetljivost: visoka tolerancija boli, voli začinjena jela i sl.
- Neprekidno u pokretu ili pak brzo umaranje i potreba za snom
- Problemi koordinacije, zaostajanje s prvim koracima, često spoticanje,....
- Zaostajanje u govorno-jezičnom razvoju
- Razdražljivost
Tretman ove djece treba obuhvaćati :
Senzorna integracija je način na koji naš živčani sustav procesuira
informacije ( osjete i podražaje) pristigle u mozak izvana i iz samog tijela, a
u cilju njihovog smislenog korištenja. Disfunkcija senzorne integracije se
pojavljuje kada su mozak i živčani sustav u nemogućnosti da adekvatno integriraju
osjetilne informacije,tj.podražaje. Kada se javi takvo stanje, te informacije
se interpretiraju na pogrešan način što je posljedica smetnje u percepciji,
ponašanju i učenju.
Senzorna integracija predstavlja složenu organizaciju svih osjeta koje
tijelo koristi u svakodnevnom životu. Mozak putem senzornog podražaja
neprestano dobiva informacije o stanju našeg tijela i okoline u kojoj se
nalazi. Vrši percepciju, razdjeljuje ih i uređuje sukladno njegovoj
sposobnosti. Ukoliko se obrada podataka koji dolaze iz osjeta dobro organizira
u centralnom živčanom sustavu, tada mozak može stvarati kvalitetnu
percepciju okoline, a samim time će sposobnost ponašanja i učenja biti bolja.
Svakodnevne aktivnosti kao takve su sama senzorna integracija...što to znači?
Senzornu integraciju možemo opisati kroz mnogo stvari koje svakodnevno
radimo, a koje ne uočavamo na takav način. Ukoliko se dijete hrani samostalno,
da bi došlo do realizacije istoga, mora proći vrijeme učenja i primanja
mnogo osjeta da bi pokreti postali svrsishodni. Da bi uspjeli u izvršavanju
bilo kojeg zadatka, neophodna je dobra senzorna integracija.
* Put senzorne integracije
Vanjski podražaji dolaze u mozak putem osjeta dodira-taktilni osjet, vida,
sluha, okusa, mirisa, osjeta položaja zglobova u prostoru ili proprioceptivnog
osjeta, te sposobnosti razumijevanja pokreta u odnosu na silu gravitacije ili
vestibularnog osjeta.
Same svrsishodne adaptivne reakcije kod djece koja
savladavanjem nekog napora ostvaruju cilj, temelj su za kvalitetnu senzornu
integraciju. Djeca koja pokazuju bolju organizaciju igre u djetinjstvu biti će
bolja u organizaciji općenito, što je bitan preduvjet za školovanje i budući
život.
* Kako prepoznati poremećaj senzorne integracije?
Neadekvatno reagiranje na novonastalu
situaciju (ukoliko se rutina promijeni)-potreba za rutinom
* Kada najranije prepoznati problematiku senzorne integracije?
Disfunkcija senzorne integracije se može uočiti u najranijoj dobi djeteta
kroz izostanak normalnog obrasca kretanja, ponajprije svojevrssna nespretnost,
slabiji mišićni tonus, pojačanu ili smanjenu osjetljivost na neki osjet,
zaostajanje u govoru, pa nadalje kroz loše funkcioniranje, izbjegavanje
izvršavanja zadatka, hiperaktivnost, poteškoće sa pažnjom, ponašanjem, učenjem
i dr.
Najvažnije je što prije prepoznati disfunkciju od strane stručne osobe,da
bi se dijete šo prije moglo uključiti u pravovremeni terapijski proces od
strane stručnjaka koji sudjeluju u što kvalitetnijem djetetovom razvojnom putu,
no isto je tako važno roditeljima takve djece objasniti problematiku senzorne
integracije.
- Logopedski tretman,
- Poticanje razvoja grube i fine motorike,
- “modifikaciju” ponašanja,
- poticanje i razvoj slušne percepcije i opažanja
Kako bi se dosegla bolja integracija, sa tretmanom treba krenuti što prije.
Vrši se procjena,te nadalje i terapija senzorne integracije. Što to
točno znači? To podrazumijeva kvalitetu integracije taktilnog, vestibularnog i
proprioceptivnog osjeta, motoričkog plana, koordinacije između ruku i očiju,
reakcija očiju mišića, posturalnih reakcija, i ukoliko nema nalaz specijaliste,
vidnu i slušnu percepciju.
Nema komentara:
Objavi komentar