.

srijeda, 20. srpnja 2016.

Uništava li se malo i srednje poduzetništvo?

Piše: Vladimir Mihajlović
glavni urednik  mjesečnika
za poduzetnike i menadžere - Poduzetnik
Novi Zagreb Kada smo u veljači 2007. g., nakon opsežnih priprema, izdali prvi broj časopisa Poduzetnik koji je prije svega bio namijenjen malim i srednjim poduzetnicima te menadžerima nismo razmišljali koliki će nam biti „rok trajanja“. Danas je časopis nacionalni mjesečnik za poduzetnike, obrtnike, menadžere, učenike, studente, lokalnu upravu, institucije koje se bave poduzetništvom i svima kojima je stalo da se ne uništi malo i srednje poduzetništvo.

Nakon samo dvije godine osjetili smo posljedice krize, nije nam bilo lako, a ni danas nije bolje. Nažalost, posljedice krize su svi osjetili, mnogi su nestali s tržišta (u razdoblju od 2002. do 2012. g. stopa preživljavanja za mala poduzeća bila je 87,8%), novi poduzetnici su se pojavili, došle su mlađe snage, ali još uvijek nema povoljnog okruženja za male i srednje poduzetnike. Okruženje je sve ono što potiče poduzetništvo, omogućuje pozitivan odnos prema ljudima koji su pokrenuli svoja poslovanja i nisu samo „lopovi“ kako ih dio javnosti percipira. To su i: učinkovite i logične mjere države i propisi (Vitomir Klasić, uspješni poduzetnik i izvoznik iz Ivanić Grada mi je rekao da je u Kini osnovao tvrtku za 16 minuta), potpore institucija kojima je to zadatak, fer odnosa velikih poduzetnika, životne potrebe da se izvozi, obrazovanje za potrebe poduzetnika, znanje i inovacije, mjere koje će brzo omogućiti investitorima da sigurno i transparentno ulože svoj novce, našeg međusobnog uvažavanja,…

Mi smo samo željeli da pokažemo da i kod nas ima uspješnih malih i srednjih poduzetnik, ponekad se za njih zna, ali u većini slučajeva oni su samozatajni i mediji se za njih ne zanimaju puno. Njihove probleme svi znaju, svatko za njih ima savjet, svi žele pokazati da im žele pomoći, danas su zaista mnogobrojne institucije na raspolaganju, od ministarstva, posebnih službi u županijama, gradovima, općinama, tu su i poduzetnički centri, inkubatori, konzultanti,…, a opet imam osjećaj da se vrtimo u krug. Trčimo u krug i ne znamo kako iz njega izaći. Toliko pameti i stručnjaka koji žele pomoći, a naši mali poduzetnici/obrtnici nestaju. Iz vlastitog iskustva znamo koliko se malih i srednjih poduzetnika, obrtnika zatvori. Neki nam se jave i kažu dosta, ne možemo više, nitko nas ne čuje, nemamo okruženje u kojem možemo normalno raditi. Mnogi su razočarani. Preko noći nestaju. A oni najbolji i najambiciozniji bježe dalje. Vjeruju da će im tamo negdje biti bolje.

Značaj malih i srednjih poduzetnika je nemjerljiv, posebno kao motivacija mladima koje obilazimo u sklopu našeg projekta „Biti Bolji-Be Better“. Znam učenicima koje obilazimo kazati da jedino čovjek koji se usudi stati u blato i iznutra doživi nečiji problem može mnogo bolje izvana sve vidjeti, prepoznati što može pomoći čovjeku koji je ostao u blatu. Kao da još uvijek nema te kritične mase koja će zajedno s ostalima prepoznati gdje treba da svoju energiju treba usmjeriti na stvaranje vrijednosti, rast i razvoj. Mnogima trebamo kazati: pomaknite se iz kabineta da bi razumjeli probleme poslovanja poduzetnika i razumjeli procese poticanja poduzetništva. Želio bih da još za svoga života sve to doživim. Bojim se?

Potreban nam je veliki broj novih radnih mjesta, a mali i srednji poduzetnici su ti koji pokreću rast gospodarstva i omogućuju otvaranje novih radnih mjesta te daju najveći doprinos rastu zaposlenosti. Marijan Ožanić, čovjek kojega sam upoznao prije izdavanja prvog broja časopisa i koji se dugo bavi poduzetništvom, koji iza sebe ima značajne rezultate rekao mi je i ovo: Dosta je bilo prepucavanja političkih opcija, sve je tako jednostavno, ako želimo da Hrvatska postane dinamična i poduzetna „Startup nacija“, ako želimo unijeti nadu i optimizam u one koji žele iseliti ili potaknuti želju mnogima da se vrate onda svatko od nas treba dati svoj doprinos koliko zna i umije.“
A mi smo tu da pomognemo malim i srednjim poduzetnicima (u Hrvatskoj je to oko 90%), da pokažemo one koji imaju dobre projekte, potencijal rasta i mogu privlačiti te poticati nove investicije.

Želimo biti oni koji će slušati, ne samo osluškivati, potrebe poduzetnika i onda sve to implementirati u poduzetničko okruženje. Spriječimo uništavanje malog i srednjeg poduzetništva, spriječimo korupciju, nelikvidnost, uvozni lobi, antipoduzetničku klimu u državi... Razvijajmo zajedno nove ideje. Budimo svijetlo jedni drugima!

Nema komentara:

Objavi komentar