.

četvrtak, 31. prosinca 2015.

Razlikovanje vrijednosti i cijene

Ako knjiga košta 300 kn, je li knjiga vrijedna tog iznosa?

Vaša prva pomisao mogla bi biti „nema šanse“. Čini se kao previše novaca za nekoliko uvezanih stranica.

Ako knjiga košta 10 kn, je li vrijedna tih novaca?

„Naravno da, to je doslovno besplatno“, možda biste pomislili.

Problem je u tome što cijena knjige nema nužno puno veze s vrijednosti koju ta knjiga ima za vas. Korisne informacije koje će vam koristiti mogu zaista vrijediti 300 kn, ali loše napisana knjiga o tematici koja vas ne zanima možda ne vrijedi ni 10 kn, posebno ako ćete na čitanje potrošiti puno vremena, a vrijeme je novac i sami znate, može biti i gubitak za vas.

Jeftino ne znači da „vrijedi potrošenog novca“

Većina ljudi teško se odupire kupovanju proizvoda na sniženjima koje može dobiti bagatela. Možda dobiju kupon u nekoj prodavaonici  ili vide nešto na sniženju. Ali samo zbog toga što je nešto jeftino ne znači da vrijedi na to potrošiti novac.
Možda se radi o kvalitetnom proizvodu. Možete usput kupiti jeftine vrtne alatke, ali možda vam ne trebaju? Također, džemper koji ste vidjeli može biti nevjerojatno jeftin, ali ako bojom i stilom ne odgovara ostatku garderobe koju imate u ormaru nećete ga nositi.
Stoga, posebno budite oprezni kada kupujete na rasprodajama. Trgovci ih ne rade iza altruizma, nego zbog toga što žele da na te proizvode potrošite novac.

Skupo ne znači da „ne vrijedi potrošenog novca“

Nasuprot gore navedenom, ponekad vrijedi potrošiti više novaca nego ste planirali.
Recimo da započinjete novi posao i treba vam knjigovođa. Možda se 1500 kn čini skupo, ali ukoliko ćete uz vođenje računa dobiti i financijske savjete koji bi mogli poboljšati vaše poslovanje i uz koje biste mogli zaraditi više nego što biste s drugim knjigovođom koji će jednostavno pretipkavati račune u program, tada je ekstra 500 kn koje ćete platiti mnogo bolja vrijednosna opcija.

Uvijek gledajte šire od samog proizvoda ili usluge koju kupujete

Možda neko usavršavanje nije jeftino, ali ukoliko ćete s njim dobiti kompetentnu prednost u odnosu na kolege iz branše tada vrijedi više od naznačene cijene.

Vrijednost nije ista za sve

Često mislimo kako stvari i usluge imaju određenu tržišnu vrijednost koju postavljaju neke nevidljive sile. Naravno, tržišna vrijednost u određenoj mjeri postoji, posebno s vrlo popularnim proizvodima kao što su prehrambene namirnice, ali za dosta toga ona je individualna više nego opća.
Recimo Vaš partner bi možda bio spreman platiti tisuću kuna za dobra mjesta na utakmici tima kojeg posebno obožava, za vas ta ulaznica ne vrijedi ni lipu, jer je ne biste platili. Zbog toga prije svake kupovine imajte na umu vrijednost koju roba ima za vas.
Cijena može biti niska, visoka ili negdje između, ali ono što je za vas bitno je hoće li proizvod biti vama vrijedan.


Kako biste se testirali pitajte se: 
  1. Hoće li mi to pomoći zaraditi više novaca – možda uštedjeti vrijeme ili naučiti me novim vještinama?
  2. Hoće li to unaprijediti moj život?
  3. Kroz dogledno vrijeme hoću li više zažaliti ako ne kupim tu stvar ili ako je kupim?

Da, to će uvijek biti subjektivna procjena i ponekad ćete pogriješiti, ali prepoznavajući razliku između vrijednosti i cijene sebi povećavate vrijednost.

Nema komentara:

Objavi komentar